donderdag 25 januari 2024

23 juni: Fietsend over de Golden Gate

Je kunt er op wachten dat je veel te vroeg wakker wordt als je zo vroeg gaat slapen.
En het is inderdaad rond een uur of 2 dat we allebei wakker zijn en niet meer gelijk in slaap vallen. Een uurtje op de telefoon en lezen doen wonderen en daarna slapen we keurig tot 06.15 uur.

Mooi tijd om het dagboek bij te werken en plan de campagne te verzinnen voor vandaag. We hadden het plan opgevat om fietsen te huren en vanavond te eten bij het foodtruck festival bij Fort Mason. We hebben het nog eens over de auto en zijn het er eigenlijk allebei over eens: die stoelen zitten gewoon echt niet zo lekker. Nu zijn we hier nog, zullen we de auto gewoon omruilen? We zitten op tijd in de auto in het is 08.17 uur als we het terrein van de car rental oprijden. Uiteraard is het omwisselen geen enkel probleem, ook niet wegens zo'n eerstewereld probleem als 'de stoelen zitten niet lekker'.
We lopen naar de greeter op de 4e verdieping. Hij verwijst ons eigenlijk direct naar een mooie blauwe Ford Egde, en wijst ook nog een GMC Terrain. Wij gaan voor de Edge (die is duidelijk groter) en die is van eind 2022, alle snufjes die we willen zitten er op en: lederen bekleding! We zitten even proef en voelen gelijk dat dit wel lekkere stoelen zijn (die van de Sante Fe hadden een nogal korte zitting ofzo) dus helemaal goed.
We hebben nu natuurlijk niets bij ons in de auto dus zijn zo klaar. Er blijft niet eens een portemonnee in liggen 😉😆

Nu terug naar het hotel. We halen vast wat boodschappen bij een Safeway (er is veel drinken in de aanbieding) en om iets na 10 uur lopen we Mel's diner binnen voor het ontbijt.
We halen de rugzak op op de hotelkamer en dan gaan we fietsen huren. De verhuurder zit op ongeveer 150 meter van het hotel dus da's handig. We zijn lui en kiezen voor elektrische fietsen. Geen zin om de helling van de Golden Gate op een gewone fiets te doen.
Onderweg bij het VC van het GGNRA halen we nog wat stempels voor in het NP paspoort en ook gelijk een nieuwe pas. Hoeven we dat morgen niet te doen.

Het is een leuk tochtje naar de GG en we zijn blij met de e-bikes. Na de brug naar Sausolito gaat het gruwelijk hard naar beneden, heerlijk!
We rijden wat door het dorp en hier is het beduidend warmer. We besluiten wat te drinken bij The Trident, ons aangeraden door de hotel meneer. Als we ons drinken hebben besteld, blijkt dat je hier ook wat moet eten. Maar daar hebben we geen zin in en bovendien staat er echt alleen maar vis op de kaart. Nou, of we dan maar weg willen gaan. Pff, dat zijn we hier niet gewend, maar prima, dan drinken we gewoon gelijk ons drinken op. Kun je fluiten naar je fooi.
Aan de overkant van de straat zit een leuk winkeltje en Jurgen koopt z'n eerste t-shirt van de vakantie en ik een 'tussen-in-hoodie'. Mede wegens het feit dat ik thuis, en geen idee hoe het kan, m'n fijne blauwe Gap hoodie nergens kon vinden.

Dan hebben we Sausolito wel gezien en gaan we richting Ferry. Eens kijken hoe laat die teruggaat. Er blijkt ook een ferry naar Fishermans Wharf te gaan en die vertrekt over precies 3 minuten. Da's mooi, gaan we daar mee mee! Best een bijzonder systeem: de boot is vanbinnen helemaal open. Alle fietsen gaan op twee rijen tegen elkaar (en zet hem vooral niet op de standaard) en op volgorde waarin ze tegen elkaar gezet zijn komen ze er andersom weer vanaf als we weer in SF zijn.
Het is nog even schrikken als we door onze house sitter gebeld worden. Het is inmiddels 14.30 uur dus bij haar 23.30 uur. Het blijkt dat de koolmonoxide melder piept. De CV is zodoende wel gelijk uitgeschakeld (ze heeft geen warm water meer) maar toch even een gedoe. En die stomme ketel hangt nog geen 4 jaar. Gelukkig horen we 's avonds dat haar vader er ook iets van heeft gevonden, dat er nu een groen lampje brandt en het warm water het ook weer doet. Leuk, zo'n storing als je ergens op een boot zit en niets kunt doen 😅

Terug in SF fietsen we nog een extra rondje, halen hier en daar nog wat stempels waar we in een verleden al eens geweest zijn maar nog geen paspoort hadden, maar eigenlijk zijn we gewoon hartstikke moe (toch te lang wakker geweest vannacht?) en we kunnen niet goed besluiten wat we nu nog 'moeten' gaan doen. We besluiten de fietsen in te leveren, even een uurtje of 2 rust te nemen en dan te gaan eten.
Tegen de tijd dat er weer wat leven in zit hebben we natuurlijk helemaal geen zin meer om naar dat Foodtruck Festival te gaan. We willen gewoon snel wat eten.
We rijden daarom naar de Pier en eten bij Wipeout. We zitten eigenlijk al bij het Hardrockcafe maar daar vinden we de kaart niet echt uitnodigend voor ons vanavond. En bovendien zijn we elke keer dat we in SF waren nog bij Wipeout terecht gekomen dus geheel volgens traditie moet dat dit jaar ook.
Jurgen neemt fish & chips en ik een heerlijke salade met crispy barbecue chicken. Ondanks de vermoeidheid smaakt het ons allebei goed, en we lopen nog heel even rond op de pier maar het duurt toch ook niet al te lang voor we weer naar het hotel terug rijden.